Retorn a la tributació indirecta en nous models d'inversió immobiliària. Vivers vs residència de marca
Havent acabat el 2025 amb un dèficit d'habitatge de lloguer de "-33.400" habitatges, els inversors comencen el 2026 amb un fort apetit per models de vida com ara Build to Rent (BTR), Flex Living, Coliving, Purpose Build Student Accommodation (PBSA) i residències d'estudiants, on el rendiment brut pot oscil·lar, segons el projecte, entre el 3,75 % (BTR prime) i el 8 % (Coliving). Inversors com ara fons core, companyies d'assegurances, family offices i fins i tot plataformes promotores-operadores negociaran aquest tipus d'inversió alternativa en desenvolupament immobiliari.
Aquests tipus d'inversions, que se centren en la importància de la ubicació, la gestió i el preu per sobre de la marca, contrasten amb un altre model en auge, la residència de marca (Branded Residence), que conceptualment és una propietat residencial vinculada a una marca d'hotel o d'estil de vida, generant rendiments inicials significatius vinculats a la venda de les unitats de la propietat, però també comporta comissions importants vinculades al seu funcionament o gestió.
A més, per què no parlem de la tributació indirecta, en particular l'IVA, o, en altres paraules, per què és important "estructurar" i definir la tributació indirecta de tots aquests models d'inversió immobiliària, que anomenarem alternatius. Perquè no és el mateix dur a terme un BTR 'estàndard', on no hi hauria IVA, o un Flexliving amb serveis complementaris de la indústria hotelera, on sí que hi hauria IVA, o una Residència de Marca (Branded Residence) operada en associació amb una marca d'hotel, on, precisament, amb el seu lloguer, s'ofereixen serveis addicionals per part de la marca hotelera, on s'aplicarà IVA, o una residència independent, que conceptualment serà més similar a un lloguer tradicional i, per tant, sense IVA. Bé, lluny de la simplicitat o la complexitat de l'anterior, el nostre legislador europeu, àrbitre i jutge d'aquests nous models, introdueix el concepte de VIDA, que no és més que l'acrònim d'IVA en l'Era Digital.
Lluny de proporcionar certesa o de fer marxa enrere pel que fa a l'IVA, la nostra Comissió Europea, amb el seu monopoli d'iniciativa legislativa, ha considerat oportú sol·licitar que tots els seus estats membres transposin a la seva legislació interna, abans de l'1 de juliol de 2028, que els lloguers de curta durada, definits com a menys de 30 nits, estiguin subjectes a l'IVA.
Per tots els motius esmentats, i pels que encara han de venir, l'assessorament fiscal és una qüestió clau per a tots aquests models alternatius d'inversió immobiliària.
Article de Francisco Javier Iniesto, soci fiscal d'ECIJA Madrid.

Professionals relacionats
ACTUALITAT #ECIJA

La iniciativa amplia la cobertura d'ECIJA a Navarra i incorpora un equip d'experts en fiscalitat, dret laboral, dret mercantil, assessorament financer i afers internacionals.

L'Agència Tributària intensifica la seva vigilància de les inversions en actius criptogràfics, recorrent a noves fonts d'informació i emetent més d'1,2 milions de notificacions com a part d'aquesta campanya de l'impost sobre la renda.

Els New York Mets estan obrint un centre d'alt rendiment a la República Dominicana. ECIJA ha proporcionat assessorament integral sobre el projecte, assegurant-ne la implementació reeixida tant des d'una perspectiva jurídica com empresarial.

La sentència que anul·la les liquidacions i sancions de l'Agència Tributària Espanyola destaca la complexitat de determinar la residència fiscal i els límits dels poders de les autoritats fiscals.

Madrid va reunir els actors clau del sector per examinar el creixement dels centres de dades com a infraestructura crítica per a l'economia digital.
ECIJA ha assessorat Atrea Real Estate en l'adquisició de l'empresa propietària de l'icònic edifici d'oficines Los Cubos, en una operació valorada en 91 milions d'euros.

La STS 110/2026 confirma que la planificació urbana pot imposar reserves d'habitatge social a la ciutat consolidada sense, per si mateixa, generar un dret automàtic a indemnització.

El Decret 93/2026 i la Resolució General ARCA 5820/2026 regulen aspectes clau de la Llei d'Innocència Fiscal núm. 27.799, introduint el règim de declaració simplificada de l'impost sobre la renda per al període fiscal 2025 i establint els requisits i condicions d'accés per mantenir l'efecte extingent del pagament.

La disposició DNM núm. 34/2026 reforça significativament el control d'immigració sobre la denominada denaturalització de l'estatus d'immigració, amb un impacte particular en les empreses que porten personal estranger a l'estat sota l'estatus de turista.





